گیبربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک سی وی تی cvt

تعمیر گیربکس اتوماتیک سی وی تی

گیربکس اتوماتیک سی وی تی چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر به ماشین‌های گیربکس اتوماتیک توجه داشته باشید، حتماً اسم گیربکس CVT هم به گوش‌تان خورده است. در این مقاله سعی می‌کنیم شما را بیشتر با این نوع گیربکس و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم.

گیربکس اتوماتیک سی وی تیCVT یا Continuously Variable

Transmission، یک نوع گیربکس اتوماتیک تک سرعته است. این نوع گیربکس در انواع مختلفی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی ممکن است آن را بیشتر در خودروهای کوچک دیده باشید. اندازه جمع و جور و سادگی ساختار این گیربکس به معنای این است که استفاده از آن در خودروهای کوچک در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک متعارف، مقرون به صرفه‌تر است. خودروسازانی که در حال حاضر از گیربکس CVT در محصولات‌شان استفاده می‌کنند عبارتند از: تویوتا، نیسان و هوندا. علاوه بر این، گیربکس اتوماتیک مولتی‌ترونیک که کمپانی آئودی از آن استفاده می‌کند نیز نوعی گیربکس CVT است.

ساختار گیربکس اتوماتیک سی وی تی

گیربکس اتومات سی وی تی  CVT از بسیاری جهات شبیه یک گیربکس معمولی است. البته در خودروهای مجهز به این گیربکس پدال کلاچ وجود ندارد و در مقایسه با خودروهای گیربکس دستی قیمت بالاتری دارند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک سی وی تی

اجزای گیربکس اتوماتیک سی وی تی

البته اگر بخواهیم خودروهای گیربکس دستی را با خودروهای مجهز به گیربکس CVT مقایسه کنیم، باید گفت خودروهای گیربکس دستی مصرف سوخت کمتری خواهند داشت ولی میزان مصرف گیربکس CVT با مصرف گیربکس اتوماتیک معمولی تفاوت چندانی ندارد.

 

 

تاریخچه گیربکس سی وی تی

بهتر است بدانید گیربکس CVT و انواع و اقسام آن از ابتدای تولید خودرو مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند ولی گیربکس واریوماتیک (Variomatic) نخستین بار توسط کمپانی آلمانی DAF  در دهه ۵۰ میلادی به بازار معرفی شد. گیربکس واریوماتیک ساخت DAF، زمینه را برای ساخت گیربکس‌های CVT فراهم کرد که امروزه به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گیربکس CVT ساختار نسبتاً ساده‌ای دارد و از دو پولی مخروطی شکل و یک تسمه V شکل تشکیل شده است که آن‌ها را به هم متصل می‌کند. یکی از پولی‌ها به موتور وصل است و پولی دیگر به چرخ‌ها. وقتی راننده پدال گاز را می‌فشارد، دور موتور بالا می‌رود و یکی از پولی‌های مخروطی شکل متناسب با میزان نیروی خواسته شده می‌چرخد. به این ترتیب تسمه متحرک پولی دیگر نیز متناسب با آن سرعت تنظیم و میزان شتابگیری خودرو را تعیین می‌کند.

 

گیربکس اتوماتیک سی وی تی

از آن‌جایی که هر دو مخروط به طور مستقل حرکت می‌کنند، بر خلاف گیربکس‌های دستی یا گیربکس‌های اتوماتیک معمولی، هیچ ضریب دنده‌ای وجود ندارد، پس می‌توان گفت یک گیربکس CVT یک گیربکس تک سرعته است که ضریب دنده‌ آن نامحدود است. شاید به همین خاطر است که خودروهای مجهز به گیربکس CVT همیشه دور موتور بالایی دارند، چون دور موتور ارتباطی با دور چرخ‌ها ندارد.

گیربکس‌های CVT اولیه‌ای که در کمپانی DAF تولید می‌شد با بالا رفتن دور موتور صدای زوزه مانندی داشتند ولیگیربکس‌های امروزی سرو صدای کمتری دارند تا آسایش سرنشینان فراهم بشود. یکی دیگر از تغییراتی که روی گیربکس‌های DAF صورت گرفته این است که در گذشته
خودروهای مجهز به آن چرخ‌دنده عقب نداشتند چون خود گیربکس می‌توانست به راحتی به صورت معکوس کار کند و خودروهای مجهز به آن در تئوری، هنگام حرکت به جلو و عقب سرعت یکسانی داشتند.

سیستم انتقال نیروی HSD ساخت تویوتا که در تویوتا پریوس و لکسوس IS 300h مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز از گیربکس CVT به عنوان بخشی از سیستم هیبریدی استفاده می‌کند. این گیربکس نیروی موتور را به دو بخش ارسال می‌کند به ترتیبی که موتور یا چرخ‌ها را می‌چرخاند و یا باتری را شارژ می‌کند.

 

اصول کار سیستم انتقال قدرت  CVT

اجزا اصلی تشکیل دهنده سیستم انتقال قدرت از نوع CVT عبارتند از پولی ورودی (محرک)، پولی خروجی (متحرک) و تسمه مخصوص از جنس فلز یا پلاستیک.

هرکدام از پولی‌های محرک و متحرک (ورودی و خروجی) از دو مخروط تشکیل شده‌اند که این مخروط‌ها می‌توانند در راستای محوری که روی آن نصب شده‌اند حرکت کنند و به هم نزدیک و دور شوند بر روی این دو پولی تسمه‌ای که بعضا دارای سطح مقطع V شکل است، قرار می‌گیرد.

زمانی که دو مخروط تشکیل دهنده هر پولی به هم نزدیک می‌شوند به دلیل سطح شیبدار مخروط‌ها تسمه بر روی سطح شیبدار مخروط حرکت کرده و به سمت بالا رانده می‌شود. با این عمل در واقع شعاع پولی که تسمه با آن در تماس است افزایش می‌یابد. زمانی که دو مخروط از هم فاصله بگیرند عرض پولی بیشتر شده و تسمه پایین می‌رود و بین دو سر مخروط قرار می‌گیرد یا این عمل شعاع پولی که تسمه روی آن متصل است کاهش می‌یابد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک سی وی تی

زمانی که دو پولی که هرکدام از دو مخروط متحرک تشکیل شده‌اند عرض خود را از طریق جابجایی مخروط‌ها تغییر می‌دهند، بینهایت شعاع پولی ایجاد می‌شود و همانطور که میدانیم نسبت میان شعاع پولی ورودی و خروجی سبب ایجاد بینهایت ضریب دنده می‌شود به همین دلیل زمانی که خودرو در حال حرکت است با افزایش یا کاهش سرعت عرض این پولی‌ها کم و زیاد شده و و نسبت دنده‌ای را متناسب با وضعیت حرکتی خودرو ایجاد می‌کند.

به همین دلیل است که گفته می‌شود بر خلاف سایر جعبه دنده‌های اتوماتیک و دستی که تعداد محدودی ضریب دنده را تولید می‌کنند، در جعبه دنده‌های CVT بی نهایت نسبت دور ایجاد می‌شود که این امر سبب از بین رفتن شوک و تغییر دور‌های ناگهانی ناشی از تعویض دنده‌ها می‌گردد و به صورت پیوسته و متغیر در هر لحظه ضریب دنده مناسب انتخاب می‌شود.

 

گیربکس اتوماتیک سی وی تی CVT اجزاء متحرک زیادی ندارد و شاید به همین خاطر قابل اعتماد باشد. خودروهای مجهز به این نوع گیربکس نیز معمولاً تحت فشار کمتری هستند. توجه داشته باشید مادامی که از روغن مناسب برای روان کردن گیربکس استفاده کنید و برنامه منظمی برای تعمیر و چک کردن آن داشته باشید،

گیربکس اتوماتیک سی وی تی CVT نیز به اندازه یک گیربکس دستی یا گیربکس اتوماتیک معمولی قابل اعتماد است. تنها مشکلی که وجود دارد این است که تسمه بین دو پولی ممکن است فرسوده بشود. در این صورت دور موتور بالا می‌رود و خودرو نمی‌تواند مانند حالت عادی شتاب بگیرد.

 

قیمت گیربکس اتوماتیک سی وی تی

با توجه نوسانات بازار قیمت گیربکس cvt  در حالت تغییر است ، برای گرفتن قیمت دقیق با تعمیرگاه گیربکس اتومات ، آقای اتومات تماس  بگیرید

 

تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک سی وی تی

در صورت بروز هر گونه مشکل و یا تغییر عملکرد مانند تقه زدن و یا گاز هرز خوردن و یا زوزه کشیدن نسبت به تعمیر گیربکس اتوماتیک خود سریعا اقدام کنید تا از بروز احتمالی اسیب های بیشتر سریعا جلوگیری کنید
در صورتی که مشکلی را در ارتباط با عملکرد خودروی دنده اتوماتیک خود حس کردید برای مشاوره و عیب یابی و تعمیر با تعمیرگاه گیربکس اتومات ، آقای اتومات تماس  بگیرید

اگر بدنبال یک تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک سی وی تی و انواع گیربکس اتوماتیک هستید حتما آقای اتومات رو در اینترنت جستجو کنید

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک آقای اتومات آماده ارایه کلیات خدمات در حوزه گیربکس اتوماتیک می باشد که شامل تعمیر گیربکس اتوماتیک
تعویض روغن و انجام سرویس دوره ای برای گیربکس های اتوماتیک نیسان مورانو ، بنز و …

 

برای دیدن آقای اتومات در نقشه کافیست کلمه آقای اتومات رو جستجو کنید ،

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *